Pokud počasí dovolí - na letišti „Na Fialové louce“, pravidelně každou sobotu a neděli v odpoledních hodinách, nepravidelně pak rovněž v pracovní dny odpoledne.
Po úspěšném odzkoušení technologie na éru s rozpětím 2300mm nastal čas vytvořit něco pro nově vznikající kategorii "stopalcovek s výškoměrem".
Vyvstal však neřešitelný problém, kde sehnat gondolku s dostatečně dlouhým čumákem, aby jsme byli schopni nové éro vůbec vyvážit. Při plánované délce trupu a mohutnosti směrovky s výškovkou, potřebujeme od náběžky k motorové přepážce minimálně 20cm, podobnou nejsme schopni objevit.
Na první pokusy tedy vznikla vlastní gondolka laminována na pozitivním kopytě z XPS.
Potom tmel, plnič, smirek, lak... Výsledek není v žádném případě ideální, použitelný však rozhodně je. Komplet s kabinkou hmotí 62g.
Z království za vodou dorazily trubky a kozlíci pod výškovku!
Volba táhel je následující, pro výškovku uhlíková kulatina 1mm v bowdenu, pro směrovku špagát a pružina. Z fotek je vidět, že přístup k táhlu výškovky je dost problematický. Nicméně vše funguje dobře, bez vůlí a o to nám jde.
Trup je téměř hotový a tak se můžeme pustit do křídla a ocasek.
Než se pustíme do další práce, řekněme si proč. Proč vlastně projekt Zen vznikl.
Od konce léta 2012, kdy začaly vášnivé debaty nad vývojem elektroletu, vyvstala debata, že by bylo fajn mít možnost pružně reagovat na všechny změny. Taky nás zajímalo, jestli to vůbec zvládneme.
Na začátku jsme si rozdělili úkoly. CNC řezačku, vakuovou pumpu a temperovací pec vyrobí Petr Slezák. O zajištění všeho materiálu se postará Petr Slezák. Vlastní návrhy modelů vymyslí Petr Slezák a aby toho nebylo málo, jako základna bude sloužit Slezákovic dílna.
Z toho je jasné, že projekt Zen je vlastně dítětem Petrovým, které vzniklo jeho pílí a zapálením pro dobrou věc. My ostatní jen občas přiložíme ruku k dílu.
Teď přišly na řadu ocasní plochy. Jsou o něco větší než je poslední dobou zvykem, proto doufáme, že je to správná cesta. Laminování proběhlo bez problémů, takže šup s tím do pytle a temperovacího boxu. Výsledek uvidíme za dva dny!
Ve volných chvílích se Petr věnuje i výrobě kopyta trupové goldolky ze které by měla být forma. Mít tak více času!
Tak jsme "vyloupli" směrovku a výškovku, kvalita je více než dostatečná! Teď oříznout, obrousit, vyfrézovat drážky potřebné k uložení na kozlík, vytvořit ohbí směrovky a tu nalepit na trup.
A můžeme začít připravovat křídla.
Konečně je křídlo venku z boxu a může začít poslední fáze, jeho osazení a napasování na trup. Během týdne bude hotovo a už stačí jen počkat na jaro!
Táhla- hotovo, páky- hotovo, serva- hotovo, krytky- hotovo!
Ještě otřít prach, přeleštit a letíme.
11. 4. 2013 před polednem nastal den D pro první letové testy. Počasí nám moc nepřálo, nicméně krátkodobá předpověď byla ještě horší. Hnusně foukalo, 6- 7m/s s nárazy kolem devíti, navíc přes kopec, ale nepršelo. Tak jsme to tam hodili a letěli, letěli způsobně a hezky. Nechtějte po mě ale soudy, na to je příliš brzy. Až nalétám s érem alespoň čtyři hodiny , budu chytřejší.
To je zatím vše k ZENu 100".
Pro lmk.polanka R. Barč a P. Slezák
Komentáře
gratulace
tak gratulace kluci jedni usati :)