Pokud počasí dovolí - na letišti „Na Fialové louce“, pravidelně každou sobotu a neděli v odpoledních hodinách, nepravidelně pak rovněž v pracovní dny odpoledne.
Opět jeden můj dlouhý příspěvek, který ale určitě bude zajímat ty z vás, kteří uvažujete o nové kategorii RCES. Berte to tak, že kousek cestičky je už vyšlápnutý."
Vzhledem k tomu, že se vyskytly obavy, zda takhle těžký model (600g) dosáhne přijatelné výšky na motor a také zda jeho letové vlastnosti v kluzu budou použitelné, dohodnul jsem se s klubovým kolegou Jirkou Váňou na provedení testu. Model byl pochopitelně vybaven výškoměrem.
Model měl parametry přesně podle pravidel, tzn. rozpětí pod 2m (stará čtyřstovka), hmotnost 600g, vrtule AE 10/6 se kterou motor točil na zemi 7200ot/min a 2čl. lipolek.
Foukalo cca 2 – 3m/s, teplota kolem 10 stupňů, žádné výrazné termické vlivy, oblačnost 8/8, občas slabá přeháňka.
Aby to bylo ještě zajímavější, tak byly provedeny vždy 3 lety na jedno nabití baterek. Takže zde jsou výsledky:
............let č. 1 ....let č. 2 .....let č. 3
1. nabití ..251m .....270m .......230m
2. nabití ..293m .....267m .......213m
3. nabití ..277m .....230m .......222m
Vše na 40s motoru. V 1. letu 2. nabití byla během motorování termika. Pokud dosažené výsledky zprůměrujeme, tak máme k dispozici číslo 271,6m. Je to o trochu víc (o cca 20m), než jsme spočítali na stole, ale je třeba vzít v potaz, že Jirka je špičkový pilot a kvalita jeho modelů je také známá. Z toho vyplývá, že my „obyčejní“ bychom měli dosáhnout stále použitelné výšky pro zahájení kluzu.
A jednu zajímavost na závěr. Už mimo test Jirka zaletěl s lehkým AC modelem (pro letošek) na 20s výšku 187m (výkon je opakovatelný, žádná náhoda), což odpovídá cca 560m na 60s. Ani to nechci komentovat, mám totiž v paměti, jak mně bylo vyčítáno, že jsem téměř direktivně snížil hmotnostní hranici pro AC motory na 50g. Opravdu si nedovedu představit, kdyby zůstaly původně navržené 60 gramové.
Na tomto místě bych chtěl poděkovat Tomáši Hrubému za jeho, sice nepřímý, ale určitě hodnotný vklad technických parametrů ohledně AC motorů. I když to na první pohled nevypadá, jeho zkušenosti byly zúročeny při našich nekonečných debatách. Tak ještě jednou díky.
Jiří Veselovský LMK Praha 213.
Komentáře
heh,zacina to byt sranda ...
heh,zacina to byt sranda ... ja proste nevim,a nedokazu to pochopit proc tu vsichni omezujete vysky casem,motorem,rozpetim a kdo vi cim vsim .. kdyz staci dat jednu jedinou podminku,ktera ABSOLUTNE VUBEC nemeni motory,letadla,nemusi se nic kupovat,nic prodavat menit .. a to promenliva doma motoru.bozi noho.
sranda musi byt asi,aby z toho nebyla frazka nakonec
par lidi se ozyva porad :-D.
par lidi se ozyva porad :-D. ale je to marny,jeto marny,jeto marny :)
ne nic ve zlem ... sak me znas :)