Přihlášení

Nejnovější foto

RCEV

Kdy a kde nás najdete?

Pokud počasí dovolí - na letišti „Na Fialové louce“, pravidelně každou sobotu a neděli v odpoledních hodinách, nepravidelně pak rovněž v pracovní dny odpoledne.

Návrh na prozatímní pravidla

pro kategorii RCES – Kluzáky s elektrickým pohonem. (S předpokládanou platností od 1.1.2010.)

Definice modelu

Model letadla, u něhož vztlak vzniká působením aerodynamických sil na plochy zůstávající za letu nepohyblivé (vyjma řídicích ploch) a je řízen pilotem ze země pomocí rádiového řízení.

Stavitel modelu

Soutěžící nemusí být stavitelem modelu, ale každý model může být na soutěži použit pouze jedním soutěžícím.

Charakteristika modelu

a) největší rozpětí v půdorysném průmětu 2000 mm

b) nejmenší hmotnost 600 g

c) jeden elektromotor

d) typ a rozměry motoru nejsou omezeny

e) vrtule Aeronaut CAM carbon sklopná, dvoulistá, na přímém trámci s roztečí čepů max. 42 mm, pevné vrtule nejsou povoleny

f) maximální otáčky vrtule

Průměr [palce] Stoupání

[palce]
otáčky [1/min]
8 5 9300
9 5 8000
9.5 5 7400
9 7 7300
10 6 7200
10 7 6800
11 6 6200
10 8 6000
11 7 5800
11 8 5600
12 6.5 5500
11 10 5100
12 8 4800
13 8 4700
13 11 4000

f) uvedené otáčky se vztahují k plně nabitému akumulátoru a časovému intervalu 5 až 10 sekund po spuštění motoru ”na plný plyn”

g) k omezení otáček je povoleno použít parametrů nastavení vysílače, přijímače nebo regulátoru

h) jiné než v tabulce uvedené rozměry vrtulí nejsou povoleny

i) vrtulové listy mohou být upravené z důvodu vyvážení, musí však být zřetelně zachováno původní označení výrobce a rozměrů listů

j) typ a kapacita napájecí baterie nejsou omezeny, maximální napětí nezatíženého pohonného zdroje smí být nejvýše 42V

k) není povoleno žádné pevné ani zatahovací zařízení přesahující spodní obrys trupu sloužící pro zpomalení modelu na zemi při přistání, svislá ocasní plocha může pod trup přesahovat za předpokladu, že není přímo navržena ke zpomalování modelu při přistání

Přenos informací

Počet ovládaných funkcí na modelu není omezen. Jakékoliv zařízení umožňující během letu přenos informací týkajících se parametrů letu, zejména rychlosti, výšky či stoupavosti, je zakázáno.

Počet modelů

V soutěži je povoleno použít dva modely a libovolně kombinovat jejich části za předpokladu, že sestavený model vyhovuje pravidlům.

Soutěžící a pomocník

Soutěžící musí sám ovládat řízení modelu. Soutěžícímu je povolen jeden pomocník, který nesmí do řízení modelu fyzicky zasahovat.

Letová plocha

Soutěž musí proběhnout na ploše s přiměřeně rovným terénem, pokud možno bez vlivu svahového či vlnového proudění.

Uspořádání vzletové a přistávací plochy

Pořadatel musí jednoznačně vyznačit depo soutěžících, pořadatelů a středy přistávacích kruhů. Minimální vzdálenost středů přistávacích kruhů je 24 m. Ve středu každého kruhu je terč a 12 m dlouhá měřicí páska s vyznačením vzdáleností po 1 m. Na každém kruhu je v průběhu letu skupiny povolen pouze jeden soutěžní let.

Organizace soutěže

Soutěžící budou rozděleni do skupin podle vysílacích kmitočtů tak, aby se vzájemně v rámci skupiny nerušili. Skupina letí soutěžní úlohu najednou. Pro zachování maximální regulérnosti soutěže se vždy před zahájením dalšího soutěžního kola provádí rotace soutěžících v jednotlivých skupinách. Další soutěžní kolo je možné zahájit až po odlétání všech skupin kola předchozího. Soutěžící mají právo na pětiminutový přípravný čas před zahájením soutěžní úlohy. Pro manipulaci s vysílači platí obecná ustanovení Sportovního řádu 2009. Startér vyhlašuje 5 min přípravného času před startem následující skupiny. Vysílače se vydávají soutěžícím na začátku přípravného času. Soutěžící může zapnout vysílač až po přistání posledního soutěžícího předchozí skupiny a následném pokynu startéra. O počtu soutěžících pro soutěžní kolo rozhodne pořadatelsoutěže před jejím začátkem dle počtu účastníků a možností nahlášených kanálů. Je v zájmu urychlení soutěže létat v co možná největším počtu soutěžících v jednotlivých skupinách.

Soutěžní úloha

Celkové body za soutěžní úlohu jsou součtem bodů za dobu letu a přídavných bodů za přistání Soutěžní úloha v trvání 10 minut (600 sekund) se skládá z motorového letu v maximální délce trvání 40 sekund (doba chodu motoru končí sklopením vrtule), z doby klouzavého letu a z bodů za přesnost přistání. Soutěžní úloha začíná jednoznačným pokynem startéra 3 - 2 - 1 -" start " (nebo místo" start" zvukovým znamením – píšťalka, audiozařízení apod.). Všichni časoměřiči spouští stopky na pokyn „start“ (nebo jiné zvukové znamení), a to i v případě, že soutěžící neodstartoval nebo odstartoval později (z jakýchkoli důvodů). Startér měří čas motorového letu a přitom hlásí čas po 10ti sekundách (10, 20, 30), posledních 10 sekund po jedné sekundě (31, 32, 33... až 40), přičemž konec motorového letu může být oznámen ústně anebo zvukovým signálem. Soutěžící může zapnout motor svého modelu již v průběhu odpočítávání startérem, ale model může být vypuštěn soutěžícím nebo jeho pomocníkem z přiděleného kruhu až po pokynu startéra „start“ ( nebo po zaznění zvukového signálu). Za každou ulétnutou 1sekundu v letové úloze získává soutěžící 1 bod do maxima 600 bodů. Doba chodu motoru však nesmí překročit 40 sekund. Za každou sekundu přelétnutou přes 600 sekund letového času se odečítají 3 body z celkového výsledku. Letový čas se měří až do úplného zastavení modelu na zemi, nebo na překážce pevně spojené se zemí. Časoměřiči hlásí svému soutěžícímu dosažení 8. a 9. minuty letového času, potom každých 10 sec a posledních 10 sekund po 1 sekundě až do dosažení limitu 600 sekund. Pokud model ještě letí po dosažení limitu 600 sekund, hlásí časoměřič letový čas dál po 10 sekundách a posledních 10 sekund před dosažením letového času 660 sekund hlásí po 1 sekundě. Pokud ještě i v této době model letí, zapíše časoměřič nulu za celý soutěžní let.

Přídavné body za přesnost přistání

Vzdálenost špice modelu od středu kruhu Body
0 až 1 m včetně 60
1 až 2 m včetně 55
2 až 3 m včetně 50
3 až 4 m včetně 45
4 až 5 m včetně 40
5 až 6 m včetně 35
6 až 7 m včetně 30
7 až 8 m včetně 25
8 až 9 m včetně 20
9 až 10 m včetně 15
10 až 11 m včetně 10
11 až 12 m včetně 5
více než 12 m nic

Přídavné body za přistání se neudělí, pokud:

· model se při přistávání dotkne kterékoliv osoby nebo předmětu nesouvisejícím s přistávacím prostorem

· model se při přistání převrátí na záda

· z modelu se při přistání uvolní jakákoliv část

Opakování soutěžní úlohy

Soutěžící může požádat o opakování soutěžní úlohy:

· při prokazatelném rádiovém rušení

· pokud nebylo možné let hodnotit z důvodů, které soutěžící nezavinil

· při srážce s jiným modelem O opakování rozhodne ředitel soutěže, soutěžícímu musí být poskytnut čas na přípravu modelu.

Diskvalifikace soutěžícího a anulování letu

Soutěžní úloha je hodnocena nulou, když:

a) model odstartuje před začátkem soutěžní úlohy

b) model je vypuštěn dále než 12 m od středu přistávacího kruhu

c) motorový let trval déle než předepsanou dobu (doba chodu motoru končí sklopením vrtule)

d) soutěžící opakovaně spustil motor

e) odpadne za letu jakákoliv část modelu

f) model přistane déle než 660 sekund od začátku soutěžní úlohy

g) model přistane ve vzdálenosti větší než 75 m od středu příslušného přistávacího kruhu

Ředitel soutěže může soutěžícího potrestat anulováním jednoho či více letů, případně jej vyloučit ze soutěže, když:

a) soutěžící poruší obecná nebo místní bezpečnostní pravidla

b) soutěžící poruší soutěžní pravidla, například použije pravidlům neodpovídající model

c) soutěžící má více než jednoho pomocníka

d) model je řízen s vědomím pilota jinou osobou

Vyhodnocení soutěže

Létají se 4 soutěžní kola. Soutěžící ve skupině, který dosáhl nejvyššího součtu bodů, tj. za klouzavý let a body za přistání, získává korigovaný výsledek 1000 bodů v dané skupině. Ostatní soutěžící v této skupině získávají korigovaný výsledek, vypočtený podle následujícího vzorce:

výsledek sout ěžícího : nejvyšší bodový součet ve skupině x 1000

Výsledek se matematicky zaokrouhlí na celé body. Letí-li se 4, případně více kol, škrtá se nejnižší výsledek před určením celkového součtu (při 3 odlétaných kolech se nejnižší výsledek neškrtá). V případě shody konečného součtu rozhoduje počet bodů ze škrtaného kola. Je-li i zde shoda, rozhodují bodové výsledky před přepočítáním, v pořadí od nejvyššího k nejnižšímu.

Kmitočtové skupiny

Aby byla umožněna změna startovního pořadí v následných soutěžních kolech, musí každý soutěžící uvést v přihlášce tři různé kmitočty s odstupem nejméně 10 kHz. Pořadatel může použít kterýkoliv z těchto kmitočtů pro sestavení letových skupin. Jednou soutěžícímu přidělený kmitočet se nesmí měnit během celé soutěže, s výjimkou opakování letů. V případě opakování letu může být soutěžící vyzván k použití některého z těchto tří kmitočtů, pouze pro tento let za předpokladu, že výzva byla předána soutěžícímu (nebo vedoucímu družstva) písemně alespoň 1 hodiny před začátkem opakovaného letu. a) Složení skupin musí minimalizovat situace, při kterých by soutěžící letěl s jiným soutěžícím několikrát. Je známo, že v praxi je při určitém počtu soutěžících, nebo letí-li se více než tři kola, nemožné zabránit situaci, kdy jeden soutěžící letí s jiným soutěžícím vícekrát. To je nutno udržovat na minimu. b) Pro zkrácení času nutného pro soutěž je důležité uspořádat startovní rozdělení tak, aby bylo skupin co nejméně, s maximálním možným počtem soutěžících v každé skupině. Doporučuje se, aby skupiny s prázdnými místy byly zařazeny na konec každého kola, aby bylo volné místo pro opakování letů.

Kontrola modelů

Soutěžící musí během soutěže umožnit jury nebo hlavnímu rozhodčímu kontrolu modelu. Kontrola modelu se zpravidla provede u soutěžících na prvních třech místech.

Komentáře

Prosba

Prosím, aby se příspěvky týkaly daného tématu a případných technických připomínek. Děkuji
Radim Barč

mno,tak to je hodne zajmave

mno,tak to je hodne zajmave ... sice jako blesk z cisteho nebe,ale zajmave ...
otazka z me strany jako laika je :
1)to je misto rcej ?
2)maximální napětí nezatíženého pohonného zdroje smí být nejvýše 42V ? jako ze treba 6 cl lipol :) ? nejak jsem to nepochopil
3) asi se mi to nezda,ale ted je z toho tak tezka kategorie ! ze 40vterin nalitat 10,to je uz opravdu co rict,vzlaste kdyz era muzou mit max 2 metry a musi to byt tezke cihly :)

4) a proc se proste neudelalo u nas f5j-outruner?

re: mno,tak to .......

1. RCEJ stále funguje normálně
2. Ano, dej tam třeba 6s Li-Pol, pokud ti předepsaná vrtule nepřekročí povolené otáčky je vše v pořádku.
3. 40s = asi 200-250m, dvoumetrovka s hmotností 600g určitě není cihla
4. Do toho!
RB

ok radime,nac ta ironie

ok radime,nac ta ironie :)

1) ahaaa,tak to je jina... takze muzu litat obojo
2) hmm,zajmava myslenka
3) neni,ale 1,5m uz ano :)
4) jen jsem se zeptal no,proc porad neco noveho

re: ok radime, ...

Aleši opravdu nevím o jaké ironii mluvíš. Když, tak mail.
RB

Leteckomodelářský klub Polanka