Pokud počasí dovolí - na letišti „Na Fialové louce“, pravidelně každou sobotu a neděli v odpoledních hodinách, nepravidelně pak rovněž v pracovní dny odpoledne.
Rozhodnul jsem se vyzkoušet konkurenceschopnost menšího modelu v kategorii RCEK. Volba padla na model Feather, v současné době v produkci ostravské firmy Royalmodel.
Jedná se o celokompositový model o rozpětí 1500mm a ploše 24,3dm2. Jeho současnou nevýhodou je velmi úzký trup kde opravdu nezbývá moc volného místa. Nicméně vše potřené jsem dovnitř naskládal a ještě zbyl kousek prostoru pro UBEC a výškoměr.
Samotnou stavbu není potřeba popisovat, jedná se kompletní model u kterého pouze vlepíme ovládací páky a přilepíme ocasní plochy. Původně se jedná o F3K model a je tedy nutné ještě vyřešit uchycení motoru. Jelikož je průměr trupu jen 32mm, upřednostnil jsem zadní montáž motoru, při které nemusím tahat kabely vně trupu. Okolo motoru je mezera pouze 0,7mm, nic se však ničeho nedotýká a tak tady problém nevidím.
Lože serva výškovky je umístěno těsně za kabinkou, přijímač co nejvíce vzadu.
Na křídle jsem provedl jednu zásadní změnu. Křidélko, které je normálně po skoro celém rozpětí jsem rozříznul a vytvořil tak klapky. Není tedy problém udělat poměr křidélko- klapka podle svého uvážení a zvyklostí.
Hmotnost mého exempláře připraveného k letu vyšla na 470g, při použití Li-Pol o kapacitě 850mAh a hmotnosti 50g. Pokud se podaří najít aku o výšce max.28mm a hmotnosti 80g je vše v pořádku, pokud ne, budu dovažovat.
Snad se mi podaří model přímo porovnat s MiniCoradem ( Aleš si jistě najde cestu ), zatím budu spoléhat na své zkušenosti a výškoměr.
Letové vlastnosti hodnotím velmi kladně, model je výborně ovladatelný a jeho kluz je na danou velikost excelentní. Lahůdkou jsou přistání, při kterých eroplán krásně drží stopu a nikam neuhýbá.
Už jsem řídil spoustu modelů, ale tak dobře se mi na bod ještě nepřistávalo.
Problém je řízení na vzdálenost větší než asi 400m, vidět je dobře, ale smysluplně řídit už nejde.
Od modelu velikosti házedla nelze očekávat výkony podstatně větších ér. Na druhou stranu oslní podstatně lepší stoupavostí, než větší a těžší modely.
Čas ukáže, která cesta je lepší, jestli vystoupat výš a rychleji opadat, nebo o něco méně vysoko s modelem s lepším kluzem a viditelností. Za sebe říkám, že zatím nevím.
A naměřené hodnoty?
Testy byly prováděny jako vždy mezi šestou a osmou hodinou ranní, za absolutního klidu. Teplota vzduchu byla 11°C.
Opadaní nenaklapkovaného modelu je 0,5m/s, naklapkovaný model opadá 0,47- 0,49m/s. Naměřené hodnoty jsou vždy průměrem z několika letů.
Ve správném zakřivení profilu vidím ještě jisté rezervy a konečné nastavení odtokové hrany si zaslouží více času a trpělivosti.
Pro lmk.polanka Radim Barč
Komentáře
no to jsou novinky
no to jsou novinky Radimku.
ja rozhodne porad rikam ze maly a lehky je lepsi,nicmene zatim mam dobry zrak,takze po case asi prejdu do sekce velke era :)
to ero vypada moc pekne,ikdyz je to vsechno tak titerne, ze hruza ... urcite se stavim a porovname s coradem.ale musim poridit taky axinu,nebo 1900kv. at mame nejake stejne hodnoty.mmj mel bys tam dostat vahu 500 aby se s tim dalo litat (viz navrh pravidel)
Abych nemusel moc
Abych nemusel moc dovažovat, vylaminoval jsem důkladně namáhaná místa. Taky počítám s aku o hmotnosti 70g. To bych byl na 505g letovky. Ovšem podle mojí váhy, v Holíči ukazovala váha o 15g méně než moje. Ivo se málem nevešel do limitu! Tady vidím zase bod budoucích svárů.
Vidím to podobně, snad se
Vidím to podobně, snad se nenajde nějaký urputný vykladač pravidel který bude trvat na případném balastu jako nedílné součásti modelu.