Přihlášení

Nejnovější foto

RCEV

Kdy a kde nás najdete?

Pokud počasí dovolí - na letišti „Na Fialové louce“, pravidelně každou sobotu a neděli v odpoledních hodinách, nepravidelně pak rovněž v pracovní dny odpoledne.

Scorpion versus Trumf 10 (Doplněno)

Uplynul měsíc, ve kterém jsem se věnoval zalétání nového modelu Scorpion. Tato doba mi musela stačit k tomu, abych se naučil model solidně ovládat.

Základní data modelu jsou: rozpětí 2320mm, letová hmotnost 630g, plošné zatížení 20g/dm.

Po přečtení různých debat jsem se rozhodl porovnat model klasické balsové konstrukce s tímto kompositovým skvostem.
Ve vší skromnosti jsem k porovnání použil svůj model Trumf10 o jehož kvalitách hovoří letošní výsledky (4 vítězství). Rozpětí Trumfu je 2000mm a letová hmotnost 530g.Při stavbě křídla mě inspirovalo Allegro 2M ( AG35-AG38).
Pokud se mám vyjádřit k létání s těmito tak odlišnými éry, musím napsat, že je to neporovnatelné. Obě výborně kloužou, solidně stoupají a jsou velmi dobře ovladatelné ve všech režimech letu.
Trumf 10 létá téměř sám, není problém ho nechat 5 minut kroužit bez zásahu do řízení.
Scorpiona je potřeba řídit neustále, ale velmi jemně. Reaguje okamžitě a je potřeba si na to zvyknout. Trumf odpustí i hrubé hrábnutí do řízení, Scorpion rozhodně ne!

Testoval jsem ráno mezi 6-8 hodinou, za absolutního bezvětří, při teplotě 15°C. Vliv termiky je snad vyloučen.
Nešlo mi o zjištění stoupavosti, modely mají různé pohony, ale o zjištění opadaní a klouzavosti.
Jen pro informaci- Trumf 10: Dualsky 2826/12, listy Aeronaut 10/6, odběr 18A.
Skorpion: AXI 2208/20, listy RFM10/6, odběr 25A.

Výsledek je průměr ze tří letů.

Opadání:
Trumf 10- 0,43m/s
Scorpion – 0,5m/s

Mírný rozdíl ve prospěch klasické stavby se může rozplynout při potřebě poodletět k termice, tady je Scorpion doma a dlouhé přelety jsou jen s mírnou ztrátou výšky, Trumf je třeba natlačit a ztráta výšky je podstatně větší. Taky ve větru se může výsledek obrátit. Vše ukáže až soutěžní nasazení.

Doplnění:
Scorpion
Protože mě výsledky měření mírně překvapily, rozhodnul jsem se začít znovu a další dvě brzká rána strávit na letišti. Těžiště modelu bylo přesně podle doporučení výrobce, výchylky také a tak jsem seřizoval rychlost v kluzu. Odevšad jsem slyšel, že tento kompositový model musí létat rychle, jinak se jen propadá. A to mě asi zmátlo. Po několika desítkách letů a jejich následném vyhodnocení v PC jsem dosáhnul těchto průměrných výsledků:

Odtokovka v „nule“ = opadání 0,45-0,48 m/s
Klapky dolů 2mm, křidélka dolů 0,4mm = opadání 0,4- 0,42 m/s

Lepších výsledků se mi zatím nepodařilo dosáhnout, ale není všem dnům konec.

Zkoušel jsem i stoupat na klapkách a v tomto režimu je stoupání modelu o malinko lepší než bez klapek.

Tímto se omlouvám za předchozí nepřesné údaje, může se ale klidně stát, že i tyto časem budu muset opravovat.

Pár fotek porovnávaných modelů.

Radim barč

Leteckomodelářský klub Polanka