Pokud počasí dovolí - na letišti „Na Fialové louce“, pravidelně každou sobotu a neděli v odpoledních hodinách, nepravidelně pak rovněž v pracovní dny odpoledne.
XTREME 3000-popis stavby
Sezóna pomalu končí a já se až teď dostávám ke slíbenému popisu stavby mého XTREME. Po třech letech létání s JAKem 55 jsem se rozhodl,že je potřeba model nový a hlavně se zajímavějším pohonem. Volba proto padla na motor čtyřtaktní. Zvažoval jsem kubaturu nad 20cm3 SAITO nebo OSmax. Porovnáváním váhy, výkonu, vzhledu a usazením do modelu jsem vybral SAITO 30cm3 boxer. Teď mohu říci,že to byla velmi dobrá volba. I když se každý válec nastavuje samostatně,jeho seřízení je úplná hračka. Motor startuje na první protočení a běží bez jediného zaškytnutí. Díky dvěma protilehlým válcům je jeho chod vyvážený a bez větších vibrací. A vzhled? No prostě paráda….
Nový model jsem už měl tak trochu vybraný dopředu. Rozhodně jsem chtěl přinejmenším polomaketu současného akrobata,ale takovou co nikdo nemá. V oboru skutečného akrobatického létání je to jednoznačně XTREME 3000. Samozřejmě plánek žádný neexistuje. Rozhodl jsem se tedy pro stavbu podle monografie. Ale i to byl problém sehnat. Nejlepší podklady jsem získal ze stránek www.xtremeair.de a časopisu AeroHobby.
Stavba začala hned po záběhu motoru zhruba v září 2008. Na křídlo jsem vybral profil S8035 for RC aerobatic z počítačového programu PROFILI. Potah i žebra jsou z balzy 2mm. Jako hlavní nosníky jsou uhlíkové trubky 8mm a smrkové lišty 5x5. Středová spojovací trubka je duralová 20mm.
Ocasní plochy jsou oproti skutečnosti nepatrně zvětšené. Použil jsem profily NACA 63012A pro směrovku a NACA 63A010 pro výškovku. Konstrukce je klasická,uhlíkové a smrkové nosníky,žebra a celobalzový potah.
Trup je ve skutečnosti neuvěřitelně krátký a proto jsem ho prodloužil o 15cm. Základ trupu tvoří uhlíkové trubky 10mm, smrkové nosníky 5x5 a překližková žebra. Potah je celobalzový 2,5mm.
Pro ovládání jsem nakonec použil serva HITEC HS422 pro motor,HS 625MG pro křídélka a výškovky,HS 645MG pro směrovku. Přijímač mám novinku od JETI Duplex R8 EPC a napájím pětičlánkem NiCd 3Ah SANYO.
Létání splnilo všechny moje očekávání. Motor chodí bez zaváhání, a let je krásně plynulý a realistický. Přistání je kvůli velké hmotnosti modelu trochu horší,ale i to se snad za pár let naučím…..
Pro lmk.polanka František Odehnal